FoedererDFK België Nieuws

De bedragen van de bestaande doelgroepvermindering ‘eerste aanwervingen’ zijn voor de eerste drie aanwervingen opgetrokken. Die forfaitaire bedragen zijn voor nieuwe werkgevers sinds 1 januari 2015 verhoogd met 50 euro per kwartaal. Voor de vierde en vijfde aanwerving is er geen verhoging van het verminderingsbedrag.

De geïndexeerde bedragen voor aanslagjaar 2016 werden door de Federale Overheidsdienst Financiën bekendgemaakt en gepubliceerd in het Belgisch staatsblad. Wij geven u een overzicht van de belangrijkste bedragen. Let op door de regering Michel I werd beslist om de maxima van bepaalde belastingverminderingen de komende jaren niet aan te passen. Meer zelfs, ze worden vastgeprikt op het bedrag zoals het gold voor aanslagjaar 2014.

De geïndexeerde bedragen van toepassing voor een mededeling of een aankondiging in het Belgisch Staatsblad waren al bekend. De tarieven voor de bekendmaking van de akten van ondernemingen en verenigingen kunnen we nu meedelen. Die tarieven worden sinds 2014 niet meer op 1 januari, maar pas op 1 maart geïndexeerd.

Een personeelslid dat in de financiële problemen zit een lening geven? Dat kan. Maar om zowel uzelf, als uw werknemer te beschermen, moet u wel voorzichtig te werk gaan. Zo’n verrichting heeft immers gevolgen op fiscaal en sociaal vlak. Wij wijzen u op mogelijke valkuilen.

U wil investeren in uw vennootschap? Dat kan op verschillende manieren. U kan uw privégeld aan uw vennootschap lenen, waar u dan als vergoeding interest voor krijgt. Of u kan een kapitaalverhoging doorvoeren, u krijgt dan nieuwe aandelen en (eventueel) wordt u vergoed met dividenden. Maar waar zou u voor kiezen? Wij zetten de twee mogelijkheden met hun pro’s en contra’s tegenover elkaar. Let op: in deze bijdrage gaan we enkel in op de hypothese waar u zelf investeert in uw vennootschap. Er bestaan natuurlijk nog andere mogelijkheden: u kan andere aandeelhouders aantrekken of uw vennootschap kan een lening vragen bij de bank.

In het verleden hebben we al eens stil gestaan bij het verhuren aan uw vennootschap van een pand waarvan u eigenaar bent. We wezen er o.a. op het gevaar dat een deel van de huur als bedrijfsleidersbezoldiging kan worden belast, als u teveel huur vraagt. Maar wat dan als u zelf geen onroerende eigendom heeft? Wel, u kan in eigen naam een goed huren en dat gedeeltelijk verder verhuren ( = onderverhuren) aan uw vennootschap.

De boekhouding van uw onderneming moet in principe in euro worden gevoerd. In zeer uitzonderlijke gevallen kan uw boekhouding en de jaarrekening in een andere munt worden opgemaakt. Een bijzondere procedure moet dan in acht worden genomen.

Vóór 1 april moet de “interne dienst voor preventie en bescherming op het werk” een jaarverslag indienen bij de regionale inspectiediensten van de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk. Dit jaarverslag geeft een samenvatting van de werking van de interne dienst in het afgelopen dienstjaar. De samenstelling van uw organisatie en de bijhorende preventiedienst zal bepalen welk modelformulier u moet gebruiken.

Als uw vennootschap de bedrijfsvoorheffing die ze heeft ingehouden op de lonen van het personeel, of de btw die ze heeft ontvangen van haar klanten, niet doorstort aan de Schatkist maakt ze een fout. U bent daar als bestuurder van uw vennootschap mee aansprakelijk voor. Dat betekent dat de fiscus dit geld ook bij u kan komen halen. Meer zelfs, dankzij een recent arrest van het Hof van Cassatie, wordt dat makkelijker voor de fiscus. Wees dus op uw hoede.

Sinds 2003 kunnen in Vlaanderen bouwgronden op een gunstige manier geschonken worden tegen een verlaagd tarief. Met deze oorspronkelijk als tijdelijk bedoelde maatregel, wilde de regering ‘slapende’ bouwgronden activeren. De geldigheid van de maatregel werd al meerdere keren verlengd. Ook nu weer. Met het programmadecreet wordt de maatregel verlengd tot 31 december 2019. De ideale gelegenheid om de regels nog eens kort in herinnering te brengen.

De uitkeringen voor tijdskrediet zonder motief en voor loopbaanonderbreking zijn sinds 1 januari 2015 geschrapt. Voor landingsbanen wordt de grens van 55 jaar tot 60 jaar opgetrokken. De controle op de bestaande thematische verloven en het tijdskrediet met motief wordt strenger. Deze wijzigingen waren aangekondigd in het federaal regeerakkoord van 9 oktober 2014.

De bedragen die een invloed hebben op de geldigheid van verschillende bedingen in het arbeidscontract zijn naar jaarlijkse gewoonte geïndexeerd. Na de invoering van het eenheidsstatuut zijn de loonbedragen nog relevant voor het scholingsbeding, het concurrentiebeding en het scheidsrechterlijk beding.

Een bedrijfsleider kan op verschillende manieren bezoldigd worden. Dat kan via een klassiek loon, via het toekennen van tantièmes, maar ook via allerlei voordelen van alle aard, bv. een bedrijfswagen, de terbeschikkingstelling van een woning. Over deze laatste bezoldigingstechniek bestond wel eens wat discussie. Toch mag een bedrijfsleider zo bezoldigd worden en, nog belangrijker, de kosten daarvan zijn voor de vennootschap gewoon aftrekbaar. Maar wees gewaarschuwd: de fiscus en een deel van de rechtspraak blijven er tegen gekant.

De opeisbaarheid van de btw is een onderwerp dat de laatste jaren voor heel wat ophef heeft gezorgd. In het kort kunnen de regels zo samengevat worden: het uitreiken van een factuur maakt op zich de btw niet meer opeisbaar. De datum van opeisbaarheid is immers verschoven naar het ogenblik van de levering, de voltooiing van de dienst of een (gedeeltelijke) betaling van de factuur.

De aanslag geheime commissielonen is de laatste jaren onderwerp geweest van talrijke wetswijzigingen en steeds veranderende standpunten van de fiscus. Ook de regering Michel I had in het regeerakkoord al aangekondigd nog eens aan de regeling te willen sleutelen. Resultaat is een nieuwe regeling opgenomen in de programmawet. De wet bevestigt het soepele standpunt dat de fiscus de laatste tijd aannam. De bijzondere aanslag zal nog louter als vangnet worden gebruikt.

Door de lage inflatie zijn de geïndexeerde bedragen van toepassing voor een mededeling of een aankondiging in het Belgisch Staatsblad identiek aan de bedragen die in 2014 werden aangerekend. De kosten voor de bekendmaking van een akte van een vereniging of een onderneming zijn nog niet bekend. Die worden maar op 1 maart geïndexeerd.

Op 1 augustus 2012 werd in Vlaanderen het verdelingsrecht van 1 % verhoogd tot 2,5%. Dit was erg nadelig voor scheidende koppels, waarvan één van beide de voormalige gezinswoning bij de scheiding verwierf. De persoon die de andere uitkocht, moest dan immers 2,5 % registratierechten betalen op de volledige waarde van de woning. Reden waarom de verhoging van het verdelingsrecht ook wel miserietaks werd genoemd. De regels worden nu opnieuw aangepast en het verdelingsrecht wordt (voor scheidende koppels) weer op 1 % gebracht. Maar levert dat ook echt een besparing op?

Het basistarief van de vennootschapsbelasting bedraagt 33 %, verhoogd met de aanvullende crisisbelasting van 3 % komt dat neer op 33,99 %. Vennootschappen die een beperkt belastbaar inkomen hebben, kunnen evenwel genieten van het verlaagd opklimmend tarief. Komt uw vennootschap in aanmerking voor dit (gunst)tarief of wordt u uitgesloten? Hier leest u er meer over.

Het bedrag dat verenigingen zonder winstoogmerk, internationale verenigingen zonder winstoogmerk en stichtingen moeten betalen voor de openbaarmaking van hun jaarrekening, wordt bepaald door de wijze van neerlegging. De nieuwe geïndexeerde bedragen zijn bekend. Die bedragen zijn geldig vanaf 1 januari 2015.

De meeste vennootschappen met rechtspersoonlijkheid moeten hun jaarrekening neerleggen bij de Balanscentrale van de Nationale Bank van België (NBB). De kosten voor die publicatie worden elk jaar geïndexeerd. De Nationale Bank heeft de geïndexeerde bedragen voor 2015 bekendgemaakt.

Vergoedingen van “kosten eigen aan de werkgever” die u terugbetaalt aan uw werknemer, zijn niet belastbaar en niet onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen. Voor kleine en moeilijk bewijsbare kosten kan u een beroep doen op de richtlijnen van de RSZ die voor verschillende kosten een forfaitaire raming aanvaardt.

Op 1 januari is het geregistreerd kassasysteem (GKS) voor de horeca eindelijk in werking getreden. Het ideale moment om het systeem nog eens toe te lichten. In deze bijdrage focussen we op de vraag welke horeca-uitbaters er nu precies moeten meewerken.

Één van de elementen om het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens te berekenen is het CO2-percentage. Het CO2-percentage wordt bepaald in functie van de referentie-uitstoot. Een hogere CO2-uitstoot betekent een mindere propere wagen en een hoger voordeel van alle aard. De referentie-uitstoot wordt elk jaar bij koninklijk besluit vastgelegd. Ook in 2015 daalt de referentie-uitstoot een beetje, waardoor het CO2-percentage stijgt en het voordeel duurder wordt.

Foederer DFK en Accountants Midden Limburg sluiten strategische alliantie.