FoedererDFK België Nieuws

Voor goederen die een onderneming weggeeft als handelsmonster, relatiegeschenk of reclameartikel gelden bijzondere regels. Normaal moet een btw-plichtige die goederen gratis wegschenkt, aan zichzelf btw aanrekenen. Maar voor handelsmonsters, relatiegeschenken en reclameartikelen bestaat er een uitzondering. Deze artikelen mag de belastingplichtige onder bepaalde voorwaarden vrij van btw uitdelen.

Er zijn verschillende manieren om geld uit uw vennootschap te halen. Meest voor de hand liggend zijn het uitbetalen van een bezoldiging (aan u als zaakvoerder) of het uitkeren van dividenden (aan u als aandeelhouder). Probleem is dat dit twee fiscaal erg dure methoden zijn. Gelukkig zijn er alternatieven. Waarom geen lening afsluiten bij uw vennootschap? Dat kan op verschillende manieren. We zetten kort de voor- en nadelen van de verschillende opties uiteen.

Een zelfstandige die wegens ziekte of ongeval zijn activiteiten als zelfstandige niet meer kan uitoefenen, kan een uitkering krijgen. Om recht te hebben op die uitkering moeten een aantal stappen worden ondernomen. De adviserend geneesheer van het ziekenfonds moet de arbeidsongeschiktheid erkennen. Er speelt ook een aangiftetermijn en een wachttijd.

Ondernemingen in het Vlaams Gewest die investeren in ecologie, kunnen van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen een subsidie krijgen. De investeringen moeten wel voorkomen op de laatst geldige limitatieve lijst van technologieën. Recent is de lijst aangevuld met technieken die specifiek voor de transportsector zijn bestemd.

Zit u ook met vragen rond de openbaarmaking van de sociale balans? Omdat de sociale balans sinds 1 januari 2016 formeel niet langer verplicht deel uitmaakt van de toelichting bij de jaarrekening, kan hierover verwarring bestaan. En let op. Inbreuken op de wetgeving over de sociale balans worden bestraft met sancties uit het Sociaal Strafwetboek.

De verhoging van de belastingvrije som voor kinderen ten laste komt voor gehuwden en wettelijke samenwoners van zelf ten goede aan de partner met het hoogste inkomen. Dat kan soms echter nadelig zijn. Dat is met name zo als de best verdienende partner zijn inkomen behaalt in het buitenland. In afwachting van een wettelijke oplossing, komt de administratie al tegemoet aan belastingplichtigen die zich in deze situatie bevinden.

Door de zesde staatshervorming kunnen de gewesten een eigen doelgroepenbeleid uitwerken. De Vlaamse overheid heeft dit vorig jaar al gedaan. Ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft een specifieke voorziening voor oudere werknemers ingevoerd. Dit systeem is sinds 1 oktober 2016 in werking. Wallonië introduceerde op 1 juli 2017 een nieuwe doelgroepvermindering voor oudere werknemers.

Stelt u meer dan tien werknemers tewerk? Dan valt u onder de nieuwe regeling voor het investeren in opleiding. De interprofessionele doelstelling voor opleidingen is omgezet naar gemiddeld vijf dagen opleiding per voltijds equivalent per jaar. Die doelstelling kan worden bereikt via een sectorale cao of via een individuele opleidingsrekening. De nieuwe opleidingsdoelstelling moet wel niet onmiddellijk worden gerealiseerd.

In de strijd tegen btw-fraude, kregen btw-ambtenaren tien jaar geleden de mogelijkheid om bewarend beslag te leggen op verdachte goederen. In de praktijk bleek dat niet ver genoeg te gaan, waardoor fraudeurs via achterpoortjes toch aan beslag konden ontsnappen. Nieuwe regels geven de ambtenaren extra slagkracht om het systeem efficiënter te maken.

In het begrotingsakkoord dat deze zomer door de regering werd voorgesteld, zaten traditiegetrouw weer heel wat fiscale maatregelen. Een kort overzicht.

Als één van de grootste zelfstandige accountantskantoren in Limburg, gaat Foederer DFK met reeds vestigingen in Hasselt, Bree, Peer en Sint-Truiden, een nieuwe, bijkomende samenwerking aan met het kantoor Nico Janssen & Partners uit Maaseik.

Als één van de grootste zelfstandige accountantskantoren in Limburg, gaat Foederer DFK met reeds vestigingen in Hasselt, Bree, Peer en Sint-Truiden, een nieuwe, bijkomende samenwerking aan met het accountantskantoor D & D uit Herk-de-Stad.

Heeft u deeltijdse werknemers in dienst? Dan hebben wij goed nieuws. De administratieve verplichtingen bij deeltijdse arbeid worden een pak eenvoudiger dankzij de wet werkbaar en wendbaar werk. De wijzigingen voor nieuwe deeltijdse arbeidsovereenkomsten treden in werking op 1 oktober 2017. Voor de bestaande deeltijdse arbeidsovereenkomsten moet u vóór 1 april 2018 het arbeidsreglement aanpassen.

Elke vennootschap heeft een maatschappelijke zetel. De maatschappelijke zetel bepaalt de officiële taal van uw vennootschap en kan ten allen tijde worden verplaatst. De maatschappelijke of statutaire zetel is niet hetzelfde als de werkelijke zetel. What's in a name …

Vorig jaar werd het bijzonder regime van de deeleconomie gelanceerd. Particulieren die diensten aanbieden aan andere particulieren genieten van een verlaagd tarief in de inkomstenbelasting (10 % effectieve belastingdruk). De diensten moeten dan wel aangeboden worden via een erkend platform. Sinds maart 2017 zijn er eindelijk enkele platforms erkend, zodat het regime nu echt van start kan gaan.

Werken in onroerende staat worden belast aan een verlaagd btw-tarief van 6 % als de woning ouder is dan tien jaar. Aanleg van tuinen is evenwel van dit verlaagd tarief uitgesloten en wordt dus steeds belast aan 21 %. Hierbij rijst de vraag wat er allemaal als tuinaanleg moet worden beschouwd. Wat bijvoorbeeld met de aanleg van een groendak of een groengevel?

Wanneer een vennootschap een wagen gratis ter beschikking stelt aan een bedrijfsleider of werknemer, krijgt die een belastbaar voordeel van alle aard. De vennootschap zelf moet 17 % van de kosten opnemen als verworpen uitgaven (VU). Sinds begin dit jaar is dit percentage opgetrokken tot 40 % voor vennootschappen die ook de brandstofkosten op zich nemen. Deze maatregel brengt heel wat extra administratie met zich mee: als de vennootschap wil vermijden dat ze 40 % moet opnemen in de VU, zal ze moeten bewijzen dat enkel de professionele brandstofkosten ten laste werden genomen.

Is uw onderneming in een steunzone of zogenaamde ontwrichte zone gevestigd? Dan kan u bij bepaalde investeringen die in nieuwe aanwervingen uitmonden gedurende twee jaar een korting genieten op de doorstorting van bedrijfsvoorheffing. Het Vlaams Gewest heeft recent haar twee steunzones rond Genk en Turnhout uitgebreid. Die uitbreiding is van toepassing op investeringen die na 1 mei 2017 aanvangen.

Cao nr. 103ter heeft het stelsel van tijdskrediet, loopbaanvermindering en landingsbanen gewijzigd. Grote nieuwigheden zijn de afschaffing van het recht op tijdskrediet zonder motief en de uitbreiding van het recht op tijdskrediet voor alle zorgmotieven. Deze nieuwigheden zijn van toepassing op alle aanvragen voor tijdskrediet -ook op de verlengingsaanvragen- ingediend bij de werkgever sinds 1 april 2017.

Lokale dienstencentra worden meestal opgericht door een OCMW van een gemeente of stad. Andere worden particulier opgericht en worden door de lokale overheid erkend. Ze richten activiteiten in voor bepaalde groepen, zoals senioren of sociaal zwakkeren. De activiteiten kunnen erg variëren en gaan van het verstrekken van informatie tot vormings- en vrijetijdsactiviteiten. Op btw-vlak gelden er voor deze centra enkele bijzonderheden.

Als u een lening verstrekt aan een kleine onderneming, kan u dat een belastingvoordeel opleveren. Zo zijn er bijvoorbeeld de gewestelijke belastingkredieten voor de Winwinlening (Vlaanderen) en de Coup de Pouce (Wallonië). Daarnaast bestaat er ook een federaal voordeel: u betaalt geen belastingen op de interest die u ontvangt voor een lening die u via een crowdfundingplatform verstrekt aan startende ondernemingen. Officieel kan dat al sinds midden 2015. Omdat er nog bijkomende wettelijke regels moesten worden uitgewerkt, kon het systeem uiteindelijk echt in werking gaan voor leningen toegestaan vanaf 1 februari 2017.

Met ecocheques kunnen welbepaalde ecologische producten en diensten worden aangekocht die op een officiële en limitatieve lijst zijn opgenomen. De sociale partners evalueren of die lijst inhoudelijk moet worden bijgewerkt. De Nationale Arbeidsraad (NAR) heeft inmiddels de cao nr. 98quinquies inzake ecocheques gesloten. De nieuwe lijst is op 1 juni 2017 in werking getreden.

De zomervakantie nadert met rasse schreden en velen onder ons maken vakantieplannen. De prestaties verricht vorig jaar bepalen het aantal vakantiedagen waarop uw werknemers recht hebben. Het vakantiegeld verschilt naargelang uw statuut.

Oldtimers hebben een bijzonder fiscaal statuut. Dat weet u allicht. U moet er wel rekening mee houden dat u een oldtimer niet voor alles mag gebruiken. Naar gelang uw plannen met het voertuig, zal u het voertuig al dan niet als ‘oldtimer’ moeten inschrijven. Wij wijzen alvast op enkele aandachtspunten.

Het begrip van de ‘btw-eenheid’ bestaat in het Belgisch fiscaal recht tien jaar in 2017. In deze bijdrage bekijken we wat een btw-eenheid precies is en hoe die dan fiscaal behandeld moet worden.

Met de fiets naar het werk gaan, levert heel wat voordelen op. De werkgever kan belastingvrij een fiets ter beschikking stellen en een vrijgestelde fietsvergoeding uitbetalen en de fietsende werknemer kan 23 cent per kilometer als beroepskost aftrekken. Maar niet elke fiets kan van elk voordeel genieten. Er zijn uitzonderingen voor mountainbikes, racefietsen en speed pedelecs (snelle elektrische fietsen). Een overzicht.

Vóór 1 juli van elk bijdragejaar moeten de vennootschappen die aan de vennootschapsbelasting zijn onderworpen, de jaarlijkse vennootschapsbijdrage betalen. Kan een vennootschap van deze verplichting worden vrijgesteld?

Gaat u tijdens de zomervakantie een beroep doen op studenten? Sinds 1 januari 2017 mogen zij in het kader van een overeenkomst voor tewerkstelling van studenten per kalenderjaar 475 uren werken tegen een voordelige sociale bijdrage. Naast de sociale regeling zijn er uiteraard ook fiscale aandachtspunten.

Wie het niet eens is met een beslissing van de fiscus, bv. een aanslag die hem wordt opgelegd, kan hiertegen bezwaar indienen. Vroeger was de manier waarop een belastingplichtige dat kon doen, aan strenge regels onderworpen. De fiscus heeft de laatste tijd echter verschillende stappen gezet om het indienen van een bezwaar makkelijker te maken. U hoeft dus geen aangetekende brief meer te schrijven, maar kan ook mailen, faxen en vanaf nu ook rechtstreeks op MyMinfin een bezwaar indienen.

Vaak worden bedrijfsleiders (gedeeltelijk) bezoldigd door hen gratis een woning ter beschikking te stellen. Over de aftrekbaarheid van de kosten voor deze woning heeft lange tijd discussie ontstaan. In principe is daar nu geen discussie meer over: de kosten zijn aftrekbaar. Maar, zegt het Hof van Cassatie, aftrek is geen automatisme. De vennootschap moet de terbeschikkingstelling verantwoorden en haar verloningspolitiek goed documenteren.