FoedererDFK België Nieuws

Traditioneel wordt kort voor 1 juli bekendgemaakt hoe hoog de kilometervergoeding zal zijn voor de federale ambtenaren voor verplaatsingen met hun eigen voertuig. Maar het is ook nieuws voor accountants en belastingadviseurs omdat het bedrag van die vergoeding ook fiscale relevantie heeft.

In het verleden ondernam de wetgever al meerdere pogingen om via fiscale voordelen de Belgische spaarder te verleiden om te beleggen in aandelen. De twee meest recente initiatieven zijn “tax shelters”. De ene voor startende ondernemingen, de andere voor groeibedrijven. Met de Coronawet III komt er daar een derde bij.

De “jaarlijkse bijdrage ten laste van de vennootschappen bestemd voor het sociaal statuut der zelfstandigen” is een sociale bijdrage die vennootschappen moeten betalen ter financiering van de pensioenen en van de ziekteverzekering van zelfstandigen. Ook in het coronajaar 2020 is ze verschuldigd maar ze mag wel later betaald worden.

Als een werknemer kosten maakt in opdracht van of ten voordele van de werkgever, dan zal de werkgever die in principe terugbetalen. Dergelijke betalingen zijn “kosten eigen aan de werkgever”. Ze zijn niet belastbaar in hoofde van de werknemer en gewoon aftrekbaar in hoofde van de werkgever. In principe moet de werknemer de echtheid en het bedrag van de uitgave bewijzen. Maar er zijn uitzonderingen.

Sinds begin juni kan u als ondernemer/huurder een nieuw soort ondersteuning krijgen dat u moet helpen de huur van de maanden van lockdown te betalen. Maar ook uw verhuurder moet mee doen …

Als u als handelaar/onderneming goederen koopt, dan kan u de btw op de aangekochte goederen meteen aftrekken. Als u die goederen achteraf toch niet verkoopt maar ze voor uzelf gebruikt of ze wegschenkt, dan moet u daar voor uzelf weer btw op aanrekenen. Er zijn uitzonderingen mogelijk. Sinds 2019 zijn die uitzonderingen strikt geregeld maar op 1 juli zijn de regels een beetje veranderd.

Een “vaste vertegenwoordiger” is de persoon die optreedt voor een vennootschap die bestuurder is in een andere vennootschap. Volgens het Hof van Cassatie kan zo’n vaste vertegenwoordiger fiscaal ook als een bestuurder beschouwd worden. Een arrest dat belangrijke gevolgen heeft.

Moederschapsverlof bedraagt 15 weken. In principe is dat 6 weken vóór de bevalling en 9 weken erna. Van die 6 weken prenatale rust kan de werkneemster 5 weken overdragen. Dat gebeurt automatisch als ze verder blijft werken in die periode. Maar wat als ze ziek wordt of technisch werkloos?

In de aandeelhoudersovereenkomst kunnen aandeelhouders afspraken maken over zaken die niet in de wet of in de statuten staan. Ook onder het nieuwe wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV) blijft deze rechtsfiguur een praktisch instrument om conflicten te vermijden.

Als belastingplichtige moet u er in principe goed op letten dat u fiscale documenten zoals aanvragen, aangiftes, bezwaren, … tijdig bij de juiste dienst binnenbrengt. De deadline laten passeren is onherroepelijk, maar een document naar de verkeerde dienst sturen, kan in heel wat gevallen nog wel rechtgezet worden. Maar ook de fiscus mag dergelijke foutjes maken.

Het Koninklijk Besluit nr. 15 van 24 april 2020 voerde een tijdelijk moratorium op faillissementen in. De maatregel liep tot 17 juni 2020. Op 18 juni was er niet meteen een stormloop naar de ondernemingsrechtbank om faillissementen uit te lokken. Met een wetsontwerp inzake het gerechtelijk akkoord wil men zoveel mogelijk harde faillissementen vermijden.

Jobstudenten combineren hun studie met tewerkstelling. Binnen bepaalde grenzen kan dat tegen bijzondere voorwaarden, zowel op het vlak van de sociale zekerheid als op het vlak van de belastingen. Jobstudenten tijdens de coronacrisis genieten van extra versoepelingen.

Het standaardtarief van de investeringsaftrek bedroeg voor kmo’s 20% in 2018 en 2019. Vanaf aanslagjaar 2021 (wat meestal overeenkomt met investeringen in 2020) geldt terug het ‘oude’ standaardtarief van 8% maar ...

Een volmachtenbesluit voert tijdelijk versoepelingen en keuzemogelijkheden in zodat vennootschappen dit jaar op een rechtsgeldige wijze een algemene vergadering kunnen organiseren zonder de dwingende regels ter bestrijding van COVID-19 te overtreden. Het betreft een optionele regeling. De vennootschappen mogen dus steeds het gewone recht toepassen, weliswaar zonder afbreuk te doen aan de dwingende regels ter bestrijding van COVID-19.

Ook onder het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen is de algemene vergadering van de vennootschap nog steeds één van de belangrijkste jaarlijks weerkerende gebeurtenissen. En net zoals onder de oude wetgeving gaat deze vergadering gepaard met enig formalisme.

Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) verplicht u om bij de oprichting van een BV, CV of NV een financieel plan op te stellen. Die verplichting bestond voorheen ook maar wordt nu meer dwingend en ruimer.

Op 31 januari 2020 stapte het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de EU. De Brexit was een feit. Dankzij een overgangsregeling wordt het VK nog tot 31 december 2020 gelijkgesteld met een lidstaat van de Europese Unie. Voor sommige zaken in de inkomstenbelastingen is er echter geen overgangsregeling terwijl voor andere aspecten de overgangsregeling net weer langer zal duren dan 31 december 2020. Een overzicht.

Het is, mede door het coronavirus, uit het dagdagelijks nieuws verdwenen, maar de Brexit is een feit en heeft nu en in de nabije toekomst heel wat gevolgen … onder meer op het vlak van btw.

De hervorming vennootschapsbelasting van 2017 is nu op volle snelheid. Dit houdt in dat ook de budgettaire compensatie van de meer sympathieke maatregelen zoals de verlaging van de vennootschapsbelasting, nu ook begint te spelen. Zoals bijvoorbeeld voor de bedrijfswagens.

Als u activa van uw onderneming verkoopt, dan is de meerwaarde die u realiseert belastbaar. Als u de verkoopprijs weer investeert, dan kan u genieten van een gespreide belasting. Maar, in tegenstelling tot de meerwaarde op materiële vaste activa is dat stelsel voor immateriële vaste activa niet zo evident.

Een grondige verbouwing kan voor btw-doeleinden beschouwd worden als een nieuwbouw. Voor de particuliere bouwheer betekent dat een verschil in kostprijs van 15%! Daarom is het belangrijk te weten hoever u mag gaan met de afbraak vóór de heropbouw.

De coronacrisis spaart niemand en dompelt particulieren en bedrijven onder in financiële zorgen in het bijzonder bij de aflossing van kredieten. De minister van Financiën Alexander De Croo, de Nationale Bank en Febelfin hebben begrip voor de moeilijke omstandigheden en geven een betalingsuitstel van het hypothecair krediet en het ondernemingskrediet voor maximum zes maanden.

Zelfstandigen hebben dankzij een wet uit 2016 recht op een overbruggingsrecht als zij hun activiteit voor een maand moeten onderbreken of stopzetten. Als gevolg van de COVID-19 pandemie voert de regering een versoepeling in voor onderbrekingen van korte duur. Daardoor ontvangen zelfstandigen een uitkering voor elke periode korter dan één kalendermaand. Het crisis-overbruggingsrecht dekt alvast de maanden maart en april.

Vlaamse ondernemingen en zelfstandigen die alle dagen of in het weekend verplicht moeten sluiten als gevolg van de coronavirusmaatregelen die de Nationale Veiligheidsraad trof, kunnen bij de Vlaamse Regering een coronahinderpremie en een bijkomende sluitingspremie aanvragen. Maar ook ondernemingen die niet verplicht moeten sluiten maar wel te maken krijgen met zwaar omzetverlies, vallen niet uit de boot met Vlaamse steunmaatregelen. Zij hebben recht op een compensatiepremie.

Het blijft een moeilijk verhaal: het appartement aan zee op naam van uw vennootschap. De fiscus staat uiteraard zeer weigerachtig tegenover dat soort constructies. Niet zelden komt de discussie tot voor een rechtbank of hof. Maar ook daar staan de neuzen niet allemaal in dezelfde richting.

Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) bevat een regeling voor het ontmijnen van belangenconflicten met de bestuurders. De regeling is ruimer dan de oude regeling maar ook wat strenger. Wat zijn de hoofdlijnen?

Tussen ondernemingen geldt een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. De partijen kunnen daar vrijwillig van afwijken. Grote ondernemingen kunnen vaak veel ruimere betalingstermijn bekomen (afdwingen volgens sommigen). Maar vanaf 29 april 2020 zit daar een maximum van 60 dagen op.

Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) heeft de BVBA afgeschaft en vervangen door de BV. De bedoeling is dat de BV de meest gangbare vennootschapsvorm wordt. Daarom laat het WVV grote vrijheid om via de statuten de vennootschap aan te passen aan uw persoonlijke behoeften. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de overdraagbaarheid van aandelen.

De logica van de btw is dat op het einde van het economisch verhaal de belasting wordt betaald door de eindgebruiker. Wie een aangekocht goed dus niet wederverkoopt met btw of een ontvangen dienst niet voor de economische activiteit gebruikt, kan de vooruitbetaalde btw niet aftrekken.

Midden maart nam de regering in meerdere etappes bijzonder verregaande maatregelen om de verspreiding van Covid-19 te vertragen. Om de economische impact van deze maatregelen (sluiting van ondernemingen, reisverbod, samenscholingsverbod, …) te compenseren, werden tal van begeleiden maatregelen genomen. We kijken hier naar de maatregelen op het vlak van sociale zekerheid.