Voordeel alle aard bedrijfswagens wordt iets duurder in 2015

Één van de elementen om het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens te berekenen is het CO2-percentage. Het CO2-percentage wordt bepaald in functie van de referentie-uitstoot. Een hogere CO2-uitstoot betekent een mindere propere wagen en een hoger voordeel van alle aard. De referentie-uitstoot wordt elk jaar bij koninklijk besluit vastgelegd. Ook in 2015 daalt de referentie-uitstoot een beetje, waardoor het CO2-percentage stijgt en het voordeel duurder wordt.

Ter herinnering: de formule

Het voordeel van alle aard wordt berekend volgens de formule:

Catalogusprijs x CO2-percentage x 6/7 x leeftijdsfactor.

Het CO2-percentage en de referentie-uitstoot

Het CO2-basispercentage van 5,5 % is gekoppeld aan de referentie-uitstoot. Naar gelang het voertuig vervuilender is dan de referentie-uitstoot, stijgt het percentage; naar gelang het voertuig milieuvriendelijker is, daalt het percentage.

Deze referentie-uitstoot wordt uitgedrukt in gram per kilometer en wordt elk jaar bij KB vastgesteld. Zo kan de regering inspelen op het feit dat wagens steeds milieuvriendelijker worden, door de referentie-uitstoot te verlagen.

Per gram CO2 per kilometer meer uitstoot, zal het basispercentage stijgen met 0,1 %.

Hoe lager dus de referentie-uitstoot wordt vastgelegd, hoe groter de kans dat uw bedrijfswagen in werkelijkheid meer uitstoot: hierdoor zal het CO2-percentage in de formule stijgen en zal uw wagen dus duurder worden.

De referentie-uitstoot voor 2015

Vanaf 1 januari 2015 geldt de volgende referentie-uitstoot:

voor dieselwagens: 91 gr./km  (in 2014: 93 gr./km)

voor benzine, LPG en aardgas: 110 gr./km (in 2014: 112 gr./km).

Hoeveel wordt mijn wagen duurder in 2015?

Wat de impact is op uw wagen kunnen we best verduidelijken aan de hand van een voorbeeld.

Een nieuwe wagen van 40.000 EUR, met benzinemotor en een uitstoot van 125 gr./km.

In 2014 bedraagt het CO2-percentage: 5,5 % + 1,3 % (want 13 gram meer uitstoot dan de referentie-uitstoot van 112 gr./km) = 6,8 %.

Het voordeel bedraagt dan 40.000 × 6,8 % × 6/7 × 100 % = 2.331,43 EUR.

In 2015 bedraagt het CO2-percentage: 5,5 % + 1,5 % (want 15 gram meer uitstoot dan de referentie-uitstoot voor 2015 van 110 gr./km) = 7,0 %.

Het voordeel bedraagt dan 40.000 × 7,00 % × 6/7 × 100 % = 2.400,00 EUR.

Als we abstractie maken van de leeftijdscorrectie (dus opnieuw uitgaan van een nieuwe wagen, hetzelfde model, zelfde uitstoot) kost de bedrijfswagen u dit jaar net geen 70 EUR meer. U betaalt dus 3 % meer dan vorig jaar. Gemiddeld zal wie met een bedrijfswagen ook privé rondrijdt 2,5 tot 5 % meer betalen in 2015.

Aangezien de wagen echter ondertussen een jaar oud is, mag wel de leeftijdscorrectie toegepast worden. Die bedraagt 6 % per jaar. Als we daar ook rekening mee houden, bedraagt het voordeel voor 2015 : 40.000 × 6,8 % × 6/7 × 94 % =  2.256,00 EUR.

Nota Bene

Als u met uw wagen al aan het hoogste mogelijke voordeel zat (benzinewagen met uitstoot van meer dan 237 gr./km of dieselwagen met uistoot van meer dan 218 gr./km), gaat u niet nog meer betalen.

Nieuws

Sinds dit jaar kunt u kiezen om een hoger bedrag te pensioensparen, tot 1.230 euro. Als u daarvoor kiest, krijgt u relatief wel een lager voordeel. De vermindering zakt van 30 % tot 25 % van het gespaarde bedrag. U moet er dus wel goed over nadenken. En er uitdrukkelijk voor kiezen.

Een goederenvervoersdienst vindt normaal gezien plaats in het land waarin de ontvanger van de dienst gevestigd is. Als het vervoer volledig binnen BelgiŽ, of volledig buiten de EU plaatsvindt, geldt de use and enjoyment-regel. Dan is de plaats van de dienst, de plaats van het werkelijk gebruik.

Sinds 15 juli kunt u onbelast bijverdienen tot 6.130 euro per jaar, met een maximum van 510,83 euro per maand. Let op het gaat om bij-verdienen. Dit fiscaal gunstregime telt enkel voor wie al een hoofdberoep heeft, en voor gepensioneerden.