Nieuwe referentie-uitstoot maakt bedrijfswagens iets duurder

Één van de elementen om het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens te berekenen is het CO2-percentage. Dit percentage wordt bepaald in functie van de referentie-uitstoot, die elk jaar bij koninklijk besluit wordt vastgelegd. De referentie-uitstoot zakt dit jaar, waardoor het CO2-percentage stijgt en het voordeel duurder wordt.

De formule

Het voordeel van alle aard wordt berekend volgens de formule:

Catalogusprijs x CO2-percentage x 6/7 x leeftijdsfactor.

Het CO2-percentage en de referentie-uitstoot

Dit CO2-basispercentage van 5,5 % is gekoppeld aan de referentie-uitstoot is. Naar gelang het voertuig vervuilender is dan de referentie-uitstoot, stijgt het percentage; naar gelang het voertuig milieuvriendelijker is, daalt het percentage.

Deze referentie-uitstoot wordt uitgedrukt in gram per kilometer en wordt elk jaar bij KB vastgesteld. Zo kan de regering inspelen op het feit dat wagens steeds milieuvriendelijker worden, door de referentie-uitstoot te verlagen.

Per gram CO2 per kilometer meer uitstoot, zal het basispercentage stijgen met 0,1 %.

Hoe lager dus de referentie-uitstoot wordt vastgelegd, hoe groter de kans dat uw bedrijfswagen in werkelijkheid meer uitstoot: hierdoor zal het CO2-percentage in de formule stijgen en zal uw wagen dus duurder worden.

De referentie-uitstoot voor 2014

Vanaf 1 januari 2014 geldt de volgende referentie-uitstoot:

voor dieselwagens: 93 gr./km  (in 2013: 95 gr./km)

voor benzine, LPG en aardgas: 112 gr./km (in 2013: 116 gr./km).

Hoeveel wordt mijn wagen duurder in 2014?

Een nieuwe wagen van 30.000 EUR, met benzinemotor en een uitstoot van 125 gr./km.

In 2013 bedraagt het CO2-percentage: 5,5 % + 0,9 % (want 9 gram meer uitstoot dan de referentie-uitstoot) = 6,4 %.

Het voordeel bedraagt dan 30.000 × 6,4 % × 6/7 × 100 % = 1.645,70 EUR 

In 2014 bedraagt het CO2-percentage: 5,5 % + 1,3 % (want 13 gram meer uitstoot dan de referentie-uitstoot) = 6,8 %.

Het voordeel bedraagt dan 30.000 × 6,8 % × 6/7 × 100 % = 1.748,57 EUR.

Als we abstractie maken van de leeftijdscorrectie (dus opnieuw uitgaan van een nieuwe wagen, hetzelfde model, zelfde uitstoot) kost de bedrijfswagen u dit jaar 100 EUR meer. Aangezien de wagen echter ondertussen een jaar oud is, mag wel de leeftijdscorrectie toegepast worden. Die bedraagt die 6 % per jaar. Als we daar ook rekening mee houden, bedraagt het voordeel voor 2014

30.000 × 6,8 % × 6/7 × 94 % = 1.643,64.

Met deze exacte gegevens betaalt u net 2 EUR minder.

Nieuws

De "Bijkluswet" maakt onbelast bijverdienen mogelijk. Dat kan voor werknemers die minstens 4/5 werken, voor zelfstandigen in hoofdberoep en voor gepensioneerden. Zolang de inkomsten binnen een vastgelegde limiet blijven, zijn er geen bijdragen of belastingen verschuldigd. Sinds 15 juli 2018 moeten de klussen worden aangegeven via de onlinedienst Bijklussen. De werking in een notendop.

Sinds 1 november 2018 maken we geen onderscheid meer tussen handelsvennootschappen en burgerlijke vennootschappen. Voortaan spreken we enkel over vennootschappen. Beoefenaars van vrije beroepen die een vennootschap oprichtten, kozen traditioneel voor een burgerlijke vennootschap. Dit burgerlijk karakter van de vennootschap staat vermeld in haar statuten. Moeten de burgerlijke vennootschappen hun statuten nu aanpassen?

Aan de vooravond van het nieuwe jaar, staan we even stil bij de verdere uitwerking van de taxshift en de hervorming van de vennootschapsbelasting.