Nieuwe tarieven verkeersbelasting vanaf 1 juli 2013

De jaarlijkse geïndexeerde tarieven van de verkeersbelasting werden onlangs in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. De nieuwe tarieven gelden vanaf 1 juli 2013. Deze tarieven gelden voor het Vlaams Gewest.

Hierna volgt een overzicht van de geïndexeerde tarieven van de verkeersbelasting die gelden vanaf 1 juli 2013 tot en met 30 juni 2014. Het indexcijfer bedraagt 1,0118.
Voor personenauto's blijft de hoeveelheid fiscale pk's doorslaggevend voor het toepasselijk tarief.

Personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen

tot 4 pk: 69,72 EUR;

5 pk: 87,24 EUR;

6 pk: 126,12 EUR;

7 pk: 164,76 EUR;

8 pk: 203,76 EUR;

9 pk: 242,64 EUR;

10 pk: 281,16 EUR;

11 pk: 364,92 EUR;

12 pk: 448,56 EUR;

13 pk: 532,08 EUR;

14 pk: 615,84 EUR;

15 pk: 699,48 EUR;

16 pk: 916,20 EUR;

17 pk: 1.133,16 EUR;

18 pk: 1.350,00 EUR;

19 pk: 1.566,36 EUR;

20 pk: 1.783,20 EUR;

meer dan 20 pk: 1.783,20 EUR verhoogd met 97,20 EUR per pk boven de 20.

Andere voertuigen

motorfietsen: 49,44 EUR;

autobussen en autocars: 69,94 EUR;

personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen van meer dan 25 jaar oud (oldtimers): 31,64 EUR;

kampeeraanhangwagens en aanhangwagens voor het vervoer van één boot: 31,64 EUR;

militaire voertuigen meer dan 30 jaar oud uit verzamelingen: 31,64 EUR;

minimumbelasting voor algemene toepassing: 31,64 EUR;

aanhangwagens en opleggers met een MTM van 0 tot 500 kg: 32,64 EUR;

aanhangwagens en opleggers met een MTM van 501 tot 3.500 kg: 67,80 EUR.

Nieuws

Door de hervorming van de vennootschapswetgeving veranderde de BVBA met een klein maatschappelijk kapitaal, in een BV zonder maatschappelijk kapitaal. Plotseling leek het VVPR-bis-stelsel open te staan voor oud kapitaal… en dat was niet de bedoeling.

Traditioneel wordt rond 1 juli bekendgemaakt hoe hoog de kilometervergoeding zal zijn voor de federale ambtenaren die een verplaatsing voor de overheid uitvoeren met hun eigen wagen. Dat is belangrijk voor ondernemers, accountants en belastingadviseurs, omdat het bedrag van die vergoeding ook een fiscale relevantie heeft.

De aftrek van de kosten van personenwagens wordt beperkt op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Logischerwijze zou een meerwaarde bij verkoop van het voertuig dan ook maar beperkte belastbaar mogen zijn. Maar fiscaliteit rijmt niet altijd met logica.