Dienstencentra en btw

Lokale dienstencentra worden meestal opgericht door een OCMW van een gemeente of stad. Andere worden particulier opgericht en worden door de lokale overheid erkend. Ze richten activiteiten in voor bepaalde groepen, zoals senioren of sociaal zwakkeren. De activiteiten kunnen erg variëren en gaan van het verstrekken van informatie tot vormings- en vrijetijdsactiviteiten. Op btw-vlak gelden er voor deze centra enkele bijzonderheden.

De  'maatschappelijke' diensten van het centrum

Een dienstencentrum heeft in de eerste plaats een sociale functie in een gemeente of stad. Omwille van de sociale functie worden de handelingen van zo'n centrum vrijgesteld van btw op basis van artikel 44, § 2, 2° WBTW.  Dat is de vrijstelling voor de diensten en leveringen van goederen die nauw samenhangen met maatschappelijk werk, met de sociale zekerheid en met de bescherming van kinderen en jongeren die worden verricht door publiekrechtelijke lichamen of door andere organisaties die door de bevoegde overheid als instellingen van sociale aard worden erkend. Hieronder vallen o.a. instellingen voor bejaardenzorg, gezinshulp, instellingen voor kinderopvang, ziekenfonds, instellingen voor gehandicaptenzorg, ...

Cafetaria van dienstencentrum

Vaak baten de dienstencentra ook een drank- of eetgelegenheid uit, die publiek toegankelijk is.

In principe geldt voor deze activiteit geen vrijstelling, omdat deze exploitatie vreemd is aan de sociale functie.

Toch is er een administratieve tolerantie. De administratie aanvaardt dat de exploitatie van een drank- of eetgelegenheid door een lokaal dienstencentrum de sociale functie niet schendt en aldus geen belemmering vormt voor de toepassing van de vrijstelling. Voorwaarde is dat de jaarlijkse omzet van de eet- of drankgelegenheid niet meer bedraagt dan 80.000 EUR.

Deze drempel wordt beoordeeld per vestigingseenheid.

Als deze drempel in de loop van een kalenderjaar wordt overschreden, moet het  dienstencentrum de handelingen in het kader van de exploitatie van een drank- of eetgelegenheid aan btw onderwerpen vanaf 1 januari van het daaropvolgende jaar. Dit leidt tot de situatie waarbij een dienstencentrum dat al in de loop van januari de drempel overschrijdt, toch nog de rest van het jaar van de vrijstelling kan blijven genieten.

De eerste keer dat moet worden nagegaan of het drempelbedrag van 80.000 EUR is overschreden, heeft betrekking op de omzet gerealiseerd in het kalenderjaar 2016.

Nieuws

De "Bijkluswet" maakt onbelast bijverdienen mogelijk. Dat kan voor werknemers die minstens 4/5 werken, voor zelfstandigen in hoofdberoep en voor gepensioneerden. Zolang de inkomsten binnen een vastgelegde limiet blijven, zijn er geen bijdragen of belastingen verschuldigd. Sinds 15 juli 2018 moeten de klussen worden aangegeven via de onlinedienst Bijklussen. De werking in een notendop.

Sinds 1 november 2018 maken we geen onderscheid meer tussen handelsvennootschappen en burgerlijke vennootschappen. Voortaan spreken we enkel over vennootschappen. Beoefenaars van vrije beroepen die een vennootschap oprichtten, kozen traditioneel voor een burgerlijke vennootschap. Dit burgerlijk karakter van de vennootschap staat vermeld in haar statuten. Moeten de burgerlijke vennootschappen hun statuten nu aanpassen?

Aan de vooravond van het nieuwe jaar, staan we even stil bij de verdere uitwerking van de taxshift en de hervorming van de vennootschapsbelasting.