Belasting op de inverkeerstelling: tarieven vanaf 1 juli 2013

De nieuwe tarieven van de belasting op inverkeerstelling (BIV), geldig in het Vlaams Gewest vanaf 1 juli 2013, werden in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

Berekend volgens een formule

Om de door u verschuldigde BIV te berekenen, moet u sinds maart 2012 gebruik maken van een nieuwe formule. Deze formule geldt voor personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die ingeschreven worden door in het Vlaams Gewest gevestigde natuurlijke personen, vennootschappen, autonome overheidsbedrijven en vzw's (deze personen mogen geen leasingactiviteit uitoefenen):

{(CO2 × f + x) / 250} tot de 6e × (4.500 + c) × LC

Wat betekent deze formule?

'CO2' verwijst naar de CO2-uitstoot van het voertuig, zoals gemeten tijdens de Europese homologatie van het voertuig volgens de Europese regelgeving;

'f' is een vaste coëfficiënt die verschilt voor voertuigen op lpg, op aardgas, voor hybride voertuigen en voor andere voertuigen (dieselvoertuigen, al dan niet met roetfilter, en benzinevoertuigen);

'x' de CO2-correctieterm in functie van de technische evolutie; 'x' was altijd gelijk aan 0, maar stijgt vanaf 2013 elk jaar met 4,5 g CO2/km;

'LC' is een leeftijdscorrectie, zodat ook met de ouderdom van het voertuig rekening wordt gehouden;

'c' is de constante (luchtcomponent) die wordt bepaald op basis van de euronorm en de brandstofsoort van het voertuig.

De Euronorm: van vervuilend (0) tot zuinig (6)

Voor dieselwagens:

euro 0: 2.215,96 EUR

euro 1: 650,13 EUR

euro 2: 471,60 EUR

euro 3: 371,59 EUR

euro 3 + roetfilter: 351,23 EUR

euro 4: 351,23 EUR

euro 4 + roetfilter: 345,26 EUR

euro 5: 345,26 EUR

euro 6: 12,74 EUR

Voor benzinewagens:

euro 0: 881,37 EUR

euro 1: 394,16 EUR

euro 2: 117,87 EUR

euro 3: 73,94 EUR

euro 4: 17,75 EUR

euro 5: 15,9 6EUR

euro 6: 15,96 EUR

Minimum- en maximumbedrag

De BIV bedraagt minimaal 41,61 EUR en maximaal 10.402 EUR.

Oldtimers

De belasting op 'oldtimers' bedraagt vanaf 1 juli 2013 forfaitair 41,61 EUR. Oldtimers zijn voertuigen die een eerste maal in verkeer zijn gesteld 25 jaar geleden of eerder.

Nieuws

De regeringen van ons land gebruiken meerdere technieken om de relance van de economie in het post-corona tijdperk te bewerkstelligen. Een belastingverlaging voor wie doorgaat met investeren is er één van.

Traditioneel wordt kort voor 1 juli bekendgemaakt hoe hoog de kilometervergoeding zal zijn voor de federale ambtenaren voor verplaatsingen met hun eigen voertuig. Maar het is ook nieuws voor accountants en belastingadviseurs omdat het bedrag van die vergoeding ook fiscale relevantie heeft.

In het verleden ondernam de wetgever al meerdere pogingen om via fiscale voordelen de Belgische spaarder te verleiden om te beleggen in aandelen. De twee meest recente initiatieven zijn “tax shelters”. De ene voor startende ondernemingen, de andere voor groeibedrijven. Met de Coronawet III komt er daar een derde bij.