Nogmaals over bedrijfswagens

Sinds de regering Di Rupo het systeem van de bedrijfswagens heeft gewijzigd, blijven er onduidelijkheden en discussies opduiken. De wetgever heeft al verschillende keren ingegrepen en ook de administratie heeft al meermaals van zich laten horen. Begin oktober kwam de fiscus nog maar eens op de proppen met een aanvulling op hun lijst van ‘frequently asked questions’. We lichten twee opvallende punten toe.

 Catalogusprijs: met of zonder kortingen?

De formule: catalogusprijs x CO2-percentage x 6/7 x leeftijdsfactor

De catalogusprijs wordt als uitgangspunt genomen bij de berekening van het voordeel van alle aard. Het gaan dan om de catalogusprijs op het moment van de levering.  Enkel als de leverancier een prijsgarantie geeft, wordt de catalogusprijs op het moment van de bestelling gebruikt.

Er wordt in principe geen rekening gehouden met eventuele speciale kortingen, bv. een fleetkorting. Voor de berekening van het voordeel doet u er dus geen profijt mee dat u goed onderhandelt over de prijs van uw wagen.

Toch kan een korting wel invloed hebben:

wanneer voor een promotieactie de catalogusprijs tijdelijk wordt verlaagd. In dat geval kan namelijk de standaardformule gewoon toegepast worden en wordt de (weliswaar verlaagde) catalogusprijs als uitgangspunt genomen.  Deze uitzondering geldt enkel als de constructeur/invoerder deze verlaagde prijs daadwerkelijk opneemt als catalogusprijs  en de prijs algemeen van toepassing is voor de verkoop aan particulieren;

wanneer de leverancier een optiepakket aanbiedt, dit is een pakket waarin verschillende opties samen worden aangeboden aan een lagere prijs dan de som van de prijzen van de opties afzonderlijk. Op deze manier krijgt u immers ook een korting. Deze korting wordt in rekening gebracht, op voorwaarde dat ook particulieren van dit optiepakket kunnen genieten. Als dat niet zo is, moeten voor de berekening van het voordeel de prijzen van de aparte opties geteld worden. Het moet bovendien gaan om een pakket zoals het werd samengesteld door de constructeur. Een optiepakket samengesteld door de lokale dealer, wordt als een echte korting beschouwd, en mag dus niet in rekening gebracht worden.

Tankkaarten en zelf betaalde brandstof

Als u alleen een tankkaart krijgt en geen auto, krijgt u een belastbaar voordeel ten belope van de brandstofkosten gemaakt voor privékilometers (privéverplaatsingen en woon-werkverkeer).

Als u  tankkaart en een wagen krijgt,  levert de tankkaart op zich  geen bijkomend belastbaar voordeel op. Als u een tankkaart heeft gekregen, maar toch een bijdrage moet doen in de brandstofkosten, geldt dit als eigen bijdrage, die u van het voordeel mag aftrekken.

Als u wel een wagen krijgt, maar geen tankkaart en u moet uw brandstofkosten voor privéverplaatsingen zelf betalen, mag u deze kosten niet als eigen bijdrage van het voordeel aftrekken.


 

Nieuws

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Eind 2021 pakte de wetgever uit met een wet die onze mobiliteit moet vergroenen door enerzijds de fiscale aftrek van voertuigen op fossiele brandstoffen af te schaffen, en door anderzijds de investeringen in verplaatsingen zonder C02-uitstoot aan te moedigen. Zo genieten ondernemingen een verhoogde aftrek voor de installatie van laadpalen. Particulieren hebben recht op een belastingvermindering. Maar hoe zit het met het btw-aspect van die laadpalen?

Als een vennootschap betalingen doet aan personen of vaste inrichtingen gevestigd in een belastingparadijs, dan moet ze dat aangeven. De administratie gaf onlangs wat meer inzicht in wat dat precies betekent…, volgens de fiscus althans.