Kosten fiscaal advies aftrekbaar?

Zijn de kosten die u maakt voor het nakomen van uw fiscale verplichtingen aftrekbare beroepskosten ? Het antwoord is niet eenduidig.

Kosten voor advies

Het nakomen van al uw fiscale verplichtingen is niet eenvoudig. Zelfs voor het invullen van een (gewone) aangifte in de personenbelasting heeft menigeen professionele hulp nodig. Onvermijdelijk rijst dan ook de vraag hoe het zit met de kosten die u maakt voor deze 'hulp'. Zijn ze zelf aftrekbaar?

De meningen zijn hierover verdeeld:

NEEN, zegt de minister van Financiën, WANT ze zijn niet gemaakt om beroepsinkomsten te verwerven en behouden. De essentiële voorwaarde om als beroepskost aftrekbaar te zijn, is daardoor niet vervuld. Enkel voor complexe aangiftes zet de minister de deur op een kiertje.

JA, volgens de meerderheid van de recente rechtspraak, ALS ze inherent zijn aan de uitoefening van de beroepswerkzaamheid. Volgens het Hof van Cassatie kan dat zelfs voor (vrij) eenvoudige aangiftes.

Wat betreft de andere kosten die u maakt voor fiscale en juridische bijstand (van een boekhouder, advocaat, fiscalist) is het antwoord duidelijker. Deze kosten zijn in principe aftrekbaar. Het kan gaan om diverse verplichtingen die verband houden met uw beroepswerkzaamheid en die voortvloeien uit fiscale, sociale, vennootschapsrechtelijke wetgeving : denk daarbij aan boekhouding, administratie van uw sociale zekerheidsverplichtingen, enz.

Bijstand tijdens proces

Ook wanneer er een geschil is ontstaan met de fiscus, heeft u nood aan professionele bijstand. De erelonen betaald aan een advocaat die voor u optreedt in een fiscale procedure, zijn volgens de rechtspraak aftrekbaar, aangezien:

ze noodzakelijk betrekking hebben op de uitoefening van het beroep (het feit dat het een geschil betreft m.b.t. beroepsinkomsten uit vorige jaren is daarbij niet relevant);

de complexiteit van de wetgeving de aftrekbaarheid verantwoordt;

als de belastingplichtige hier zelf zou moeten optreden, hij ontzettend veel tijd zou verliezen met opzoekingswerk e.d.

Nieuws

In aanslagjaren 2019 en 2020 treden de volgende fases van de hervorming vennootschapsbelasting in werking. We brengen u de komende wijzigingen in herinnering en wijzen erop hoe u zich nu al kunt voorbereiden op de inwerkingtreding van de compenserende maatregelen. Zo verzacht u de impact ervan.

De antiwitwaswet van 18 september 2017 voerde het UBO-register van uiteindelijk begunstigden van vennootschappen en andere juridische entiteiten in. Pas in augustus ll. is het koninklijk besluit gepubliceerd waardoor dit nationaal register in werking kan treden. Dit besluit regelt ook de toegang tot en de werking van het UBO-register.

De antiwitwaswet van 18 september 2017 creŽert een wettelijk kader voor het UBO-register. Dit is een nationaal register van uiteindelijk begunstigden van vennootschappen en andere juridische entiteiten. Stilaan raken meer details bekend o.a. over de inhoud van de verzamelde informatie.