Relance-uren: sociaal akkoord

Het sociaal akkoord dat in juni werd bereikt bevat onder meer een akkoord over de zogenaamde relance-uren. Het gaat om vrijwillige overuren die gepresteerd mogen worden boven het normale quorum en zonder overloontoeslag.

Uitbreiding voor sommigen, nieuw voor anderen

De toekenning van 120 bijkomende vrijwillige overuren in 2021 was al mogelijk voor de zogenaamde ?essentiële sectoren?. De lijst van die essentiële sectoren vindt u terug in het coronanoodbesluit van 28 oktober 2020. Het gaat om: supermarkten, artsen, energiebedrijven, chemische sector, financiële sector, ?

Aanvankelijk waren die bijkomende overuren enkel mogelijk in het eerste kwartaal van 2021.

Vervolgens werd de versoepeling ook toegelaten voor het tweede kwartaal, maar de grens van 120 uren bleef wel. Nu wordt dit stelsel opengesteld voor heel 2021 en 2022.

Opgelet: de ondernemingen die van deze regeling al gebruik maakten in de eerste twee kwartalen, moeten de gebruikte overuren aftrekken van het quotum van 120 overuren.

Bovendien geldt die regeling nu ook voor de niet-essentiële sectoren. Ook zij kunnen voor 2021 ? van 1 juli tot 31 december 2021 ? en voor 2022 gebruikmaken van de 120 relance-uren.

Voorwaarden en modaliteiten

Aan de voorwaarden en modaliteiten van de relance-uren verandert niets:

De werknemer moet schriftelijk akkoord gaan met het presteren van de relance-overuren.

Het schriftelijke akkoord geldt voor een hernieuwbare periode van zes maanden.

Het schriftelijk akkoord moet uitdrukkelijk en voorafgaand aan de betrokken periode worden afgesloten.

De voordelen van de relance-uren zijn:

Er moet geen overloontoeslag worden betaald.

Er wordt geen RSZ gerekend op deze overuren.

Relance-uren zijn niet onderworpen aan de bedrijfsvoorheffing (maar opgelet? zie hierna).

De uren worden niet meegerekend voor de interne grens (het maximumaantal overuren in een referteperiode), noch voor de berekening van de arbeidstijd.

De 'gewone' vrijwillige overuren moeten niet opgebruikt zijn.

Nog geen wet

Het akkoord was er, het idee was er, en ? de parlementaire vakantie was er ook. De regering slaagde er niet in om het voorstel uit het sociaal akkoord nog voor het Parlement te brengen. Daarom communiceerde de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg(FOD WASO) eind juli dat de regeling in elk geval al in de praktijk aanvaard zal worden tot de nodige wettelijke en reglementaire bepalingen goedgekeurd zijn.

Maar opgelet: de fiscus doet niet mee! In een communicatie van 3 augustus 2021 liet de belastingadministratie weten dat, zo lang de wetgeving niet van kracht is, er bedrijfsvoorheffing verschuldigd is op de relance-uren van na 1 juli 2021. Hoe het dan moet als de wet er toch komt en die in werking treedt op 1 juli 2021, staat er niet bij. Hopelijk verduidelijkt de wet dat.

Nieuws

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Eind 2021 pakte de wetgever uit met een wet die onze mobiliteit moet vergroenen door enerzijds de fiscale aftrek van voertuigen op fossiele brandstoffen af te schaffen, en door anderzijds de investeringen in verplaatsingen zonder C02-uitstoot aan te moedigen. Zo genieten ondernemingen een verhoogde aftrek voor de installatie van laadpalen. Particulieren hebben recht op een belastingvermindering. Maar hoe zit het met het btw-aspect van die laadpalen?

Als een vennootschap betalingen doet aan personen of vaste inrichtingen gevestigd in een belastingparadijs, dan moet ze dat aangeven. De administratie gaf onlangs wat meer inzicht in wat dat precies betekent…, volgens de fiscus althans.