UBO-register: geen uitstel maar gedoogbeleid

30 september was de absolute deadline voor de registratie van de “uiteindelijke begunstigden” van uw vennootschap. Maar een week voor die datum kregen we toch weer wat “uitstel”. Maar vanaf 1 januari 2020 moet uw vennootschap de nodige info doorgegeven hebben want anders komen er toch echt sancties van.

Van 2015 tot 2020

In 2015 kwam de EU op de proppen met een richtlijn die de lidstaten opdroeg om wetgeving in te voeren die vennootschappen moest verplichten aan te geven wie er achter de schermen van een vennootschap zit. In België kwam dat tot stand met een wet van 18 september 2017 “tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten”. En meteen weten we ook wat het doel van deze wetgeving is: de strijd tegen het witwassen van geld.

Die wet moest aanvankelijk in werking treden op 31 oktober 2018 maar die deadline kon de overheid zelf niet halen omdat tal van uitvoeringsbesluiten nog niet klaar waren. 30 september 2019 zou het dan uiteindelijk worden en eigenlijk is het dat nog steeds.

Maar omdat tal van ondernemingen hun huiswerk nog steeds niet gemaakt hebben komt er nog een bijkomend “uitstel”. Echt uitstel mogen we het niet noemen want de wet is nu wel degelijk van kracht. Maar de overheid deelde eind september mee dat ze in de periode van 1 oktober tot 31 december 2019 een gedoogbeleid zal voeren: wie in die periode de nodige registratieformaliteiten in orde brengt doet dat wel degelijk laattijdig maar zal niet gesanctioneerd worden.
Vanaf 1 januari 2020 komen er wel sancties.

Sancties afhankelijk van de omstandigheden

Wie de informatieplicht niet naleeft kan een boete oplopen van 250 euro tot 50.000 euro.
De “informatieplichtige” wordt eerst gehoord en krijgt vervolgens via een aangetekend schrijven de administratieve geldboete aan huis geleverd.

Het bedrag van de boete hangt af van de omstandigheden. De bevoegde overheidsdienst houdt met name rekening met:
1° de ernst en de duur van de inbreuken;
2° de mate van verantwoordelijkheid van de betrokkene;
3° de financiële draagkracht van de betrokkene;
4° het voordeel of de winst die de inbreuken eventueel opleveren;
5° het nadeel dat derden eventueel hebben geleden door de inbreuken;
6° de mate van medewerking van de betrokkene met de bevoegde autoriteiten;
7° eventuele vroegere inbreuken die gepleegd zijn door de betrokkene.

Wie is informatieplichtige?

De verplichting om het register in te vullen ligt bij de wettelijke vertegenwoordiger van de vennootschap, vereniging, enz. Voor een vennootschap zijn dat dus de bestuurders.
Uiteraard kunnen zij iemand mandateren. Dat kan een interne medewerker zijn of een derde (zoals een accountant).
Maar de bestuurder blijft in eerste instantie de verantwoordelijke.

Een handige brochure en een uitgebreide Frequently Asked Questions vindt u terug op https://financien.belgium.be/nl/ubo-register

Nieuws

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Eind 2021 pakte de wetgever uit met een wet die onze mobiliteit moet vergroenen door enerzijds de fiscale aftrek van voertuigen op fossiele brandstoffen af te schaffen, en door anderzijds de investeringen in verplaatsingen zonder C02-uitstoot aan te moedigen. Zo genieten ondernemingen een verhoogde aftrek voor de installatie van laadpalen. Particulieren hebben recht op een belastingvermindering. Maar hoe zit het met het btw-aspect van die laadpalen?

Als een vennootschap betalingen doet aan personen of vaste inrichtingen gevestigd in een belastingparadijs, dan moet ze dat aangeven. De administratie gaf onlangs wat meer inzicht in wat dat precies betekent…, volgens de fiscus althans.