Brexit: Wie heeft een EORI-nummer nodig?

Als het Verenigd Koninkrijk de interne markt van de Europese Unie verlaat, hebben ondernemingen die handel drijven met het VK een EORI-nummer nodig. Dit nummer is nodig om te kunnen voldoen aan de verplichtingen inzake douane. Een EORI-nummer kan nu al aangevraagd worden via de website van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A).

Transitieperiode tot eind 2020?

In principe treedt het Verenigd Koninkrijk (VK) op 29 maart 2019 uit de Europese Unie (EU).

In het terugtrekkingsvoorstel is sprake van een transitieperiode tot eind 2020. Tijdens deze transitieperiode verandert er op vlak van douane niets. De handel tussen de EU en het VK vereist dan geen douaneformaliteiten, douanecontroles of douanedocumenten.

Wanneer dit terugtrekkingsakkoord door het Europees Parlement en het Parlement in het VK niet goedgekeurd wordt vóór 29 maart 2019, komt er een 'hard Brexit'. Na 29 maart 2019 vereist de handel tussen de EU en het VK douaneformaliteiten, douanecontroles of douanedocumenten.

Vermits er op dit moment nog steeds onduidelijkheid is over de timing en over de goedkeuring van het terugtrekkingsakkoord, moeten ondernemingen zich nu al voorbereiden.

Geen douaneaangifte zonder EORI-nummer

Ondernemingen die hun handel met het VK willen verderzetten, moeten beschikken over een EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification). Dit nummer is noodzakelijk om een douaneaangifte op te stellen. Zonder douaneaangifte mogen de goederen niet geladen of gelost worden, en kan er dus geen uitvoer/invoer plaatsvinden.

Een EORI-nummer kan aangevraagd worden via de website van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A) via https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/ondernemingen en klikken op 'Financiën + EORI'. Wacht hiermee niet zodat de douanediensten de aanvragen tijdig kunnen verwerken, vóór een eventuele 'hard Brexit' eind maart.

Bijstand door een douanevertegenwoordiger

Ondernemingen die geen ervaring hebben met douaneformaliteiten, kunnen zich laten bijstaan door een douanevertegenwoordiger. Een lijst van erkende douanevertegenwoordigers is beschikbaar op de website van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A) via https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/ondernemingen.

Nieuws

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Eind 2021 pakte de wetgever uit met een wet die onze mobiliteit moet vergroenen door enerzijds de fiscale aftrek van voertuigen op fossiele brandstoffen af te schaffen, en door anderzijds de investeringen in verplaatsingen zonder C02-uitstoot aan te moedigen. Zo genieten ondernemingen een verhoogde aftrek voor de installatie van laadpalen. Particulieren hebben recht op een belastingvermindering. Maar hoe zit het met het btw-aspect van die laadpalen?

Als een vennootschap betalingen doet aan personen of vaste inrichtingen gevestigd in een belastingparadijs, dan moet ze dat aangeven. De administratie gaf onlangs wat meer inzicht in wat dat precies betekent…, volgens de fiscus althans.