Mobiliteitsbudget en cash for car

Met het mobiliteitsbudget en de cash for car-regeling promoot de regering andere vervoersmiddelen dan de bedrijfswagen. Cash for car werd al goedgekeurd in het parlement. De regering is het intern al wel eens over het mobiliteitsbudget. Maar de Kamer moet nog instemmen met de concrete regels.

Verschil tussen cash for car en mobiliteitsbudget

Cash for car, ook wel de mobiliteitsvergoeding, doet letterlijk wat het zegt. Het maakt het voor werknemers mogelijk om hun salariswagen te ruilen voor loon in geld.

Het mobiliteitsbudget sluit hierbij aan, maar is niet hetzelfde. Het mobiliteitsbudget geeft  werkgevers en werknemers meer mogelijkheden. De werknemer kan zijn budget verdelen over verschillende vervoersmiddelen: een salariswagen, het openbaar vervoer, de fiets. Het budget wordt bepaald op basis van wat de wagen van de werknemer precies kost aan de werkgever, de Total Cost of Ownership of TCO.

Het mobiliteitsbudget in drie stappen

Stap 1: U ruilt uw auto voor een milieuvriendelijker model. De auto heeft een lagere CO2-uitstoot. Het belastbaar voordeel van uw auto is lager. U heeft nog budget over voor andere vervoersmiddelen. Voor de werkgever blijven de kosten aftrekbaar in functie van de CO2-uitstoot.

Stap 2: U gebruikt naast de auto ook andere, meer duurzame vervoersmiddelen, bv. het openbaar vervoer, de fiets. Dit is in het voordeel van u en van uw werkgever: deze vervoersmiddelen zijn belastingvrij voor u en volledig aftrekbaar voor de werkgever. Voorbeeld: u rijdt met de auto naar het station en neemt daar de trein naar zijn werk.

Stap 3: U hebt niet het ganse mobiliteitsbudget gebruikt (na milieuvriendelijke auto + gebruik ander vervoersmiddel). U krijgt het saldo in de vorm van een geldbedrag dat onderworpen wordt aan sociale bijdragen.

Keuzesysteem 

Het is een optioneel systeem. Zowel voor de werkgevers als voor de werknemers. Werkgevers zijn niet verplicht het systeem aan te bieden. U hebt als werknemer de keuze in het systeem te stappen.

Voorwaarden

Werkgevers moeten al minstens 36 maanden een bedrijfswagenbeleid voeren. Voor starters gelden er soepeler voorwaarden.

U hebt alleen recht op een mobiliteitsbudget als u al een salariswagen hebt. 

Nieuws

Weldra is het zover: de jaarlijkse nationale invuloefening. Hoewel veel posten al vooraf ingevuld zijn, blijft het toch een moeilijke opdracht. Fiscale regelingen worden afgeschaft, maar blijven doorlopen voor het verleden; er komen nieuwigheden bij en dat alles maakt de aangifte elk jaar ingewikkelder. Waar moet u dit jaar op letten?

Salariswagens kennen een bijzonder belastingstelsel op het vlak van btw. Een bijzonder ingewikkeld stelsel bovendien. Toen Covid-19 onze manier van werken overhoop haalde, kende de fiscus toleranties toe. Die worden in 2022 teruggedraaid, maar om dat mogelijk te maken, is een nieuwe tolerantie nodig.

Wie samen met een andere persoon eigenaar is van een onroerend goed kan een einde maken aan die mede-eigendom door uit onverdeeldheid te treden. Het verdeeldrecht bedraagt, afhankelijk van de ligging van het onroerend goed, 2,5% in Vlaanderen of 1% in de beide andere gewesten. Bent u echter mede-eigenaar, samen met uw eigen vennootschap, dan betaalt u een verkooprecht van 12% of 12,5%. Waarom is dat?