Een fiscale regel aanvechten: waar moet u aankloppen? De Raad van State

Wat als de fiscale wetgever een regel invoert waar u het niet mee eens bent. U bent van mening dat uw fundamentele rechten worden geschonden. U meent dat de overheid helemaal niet bevoegd was om deze maatregel te nemen. Dan kan u bij verschillende instanties terecht om die regels aan te vechten. Naar gelang de regel die u aanvecht en de rechten de geschonden zijn, kan u naar een ander rechtscollege trekken. Na het Grondwettelijk Hof en het Europees Hof van Justitie bekijken we nu de Raad van State.

Een individuele beslissing van een administratie aanvechten

Bij de Raad van State kan je terecht als een administratie een beslissing met individuele strekking heeft genomen waar je het niet mee eens bent (bv. een andere kandidaat wordt benoemd voor een positie waarvoor je ook gekandideerd hebt, je bouwvergunning wordt afgewezen). Je kan dan aan de Raad vragen om die beslissing te vernietigen.

Als de Raad van State de beslissing van de overheid vernietigt, moet  die een andere beslissing nemen of de eerdere beslissing opnieuw bevestigen maar beter motiveren. Het is dus niet omdat de Raad van State de benoeming van de andere kandidaat vernietigt, dat de overheid dan de klager moet aannemen.

Een gemeentelijk reglement aanvechten

Daarnaast kan je ook een reglement van een lagere overheid aanvechten dat op meerdere mensen van toepassing is: bv.  een belastingreglement van een bepaalde gemeente dat van toepassing is op alle inwoners van die gemeente. De reglementen van provincies en gemeenten, maar ook bv. koninklijke besluiten staan lager in de hiërarchie van de normen dan wetten en decreten. Dit betekent dat KB's en gemeentelijke (belasting)reglementen in overeenstemming moeten zijn met decreten, wetten, de Grondwet en Europese regels.

Hoewel gemeenten in principe bevoegd zijn om belastingen te heffen, moeten ze daarbij dus wel verschillende 'hogere' regels respecteren. Als ze dat niet doen, kan u het gemeentelijk besluit aanvechten.

Zo kan u vragen aan de Raad van State om een gemeentelijke belasting te vernietigen omdat: (i) de gemeente buiten haar bevoegdheid is getreden (bv. een materie belast waarvoor ze niet bevoegd is, een besluit heeft genomen dat ook geldt op het grondgebied van een andere gemeente), of (ii) een belasting invoert die ze niet mag heffen volgens het WIB of (iii) een belasting wil innen die de Europese vrijheden schendt, ...

Nieuws

De "Bijkluswet" maakt onbelast bijverdienen mogelijk. Dat kan voor werknemers die minstens 4/5 werken, voor zelfstandigen in hoofdberoep en voor gepensioneerden. Zolang de inkomsten binnen een vastgelegde limiet blijven, zijn er geen bijdragen of belastingen verschuldigd. Sinds 15 juli 2018 moeten de klussen worden aangegeven via de onlinedienst Bijklussen. De werking in een notendop.

Sinds 1 november 2018 maken we geen onderscheid meer tussen handelsvennootschappen en burgerlijke vennootschappen. Voortaan spreken we enkel over vennootschappen. Beoefenaars van vrije beroepen die een vennootschap oprichtten, kozen traditioneel voor een burgerlijke vennootschap. Dit burgerlijk karakter van de vennootschap staat vermeld in haar statuten. Moeten de burgerlijke vennootschappen hun statuten nu aanpassen?

Aan de vooravond van het nieuwe jaar, staan we even stil bij de verdere uitwerking van de taxshift en de hervorming van de vennootschapsbelasting.