Nogmaals over bedrijfswagens

Sinds de regering Di Rupo het systeem van de bedrijfswagens heeft gewijzigd, blijven er onduidelijkheden en discussies opduiken. De wetgever heeft al verschillende keren ingegrepen en ook de administratie heeft al meermaals van zich laten horen. Begin oktober kwam de fiscus nog maar eens op de proppen met een aanvulling op hun lijst van ‘frequently asked questions’. We lichten twee opvallende punten toe.

 Catalogusprijs: met of zonder kortingen?

De formule: catalogusprijs x CO2-percentage x 6/7 x leeftijdsfactor

De catalogusprijs wordt als uitgangspunt genomen bij de berekening van het voordeel van alle aard. Het gaan dan om de catalogusprijs op het moment van de levering.  Enkel als de leverancier een prijsgarantie geeft, wordt de catalogusprijs op het moment van de bestelling gebruikt.

Er wordt in principe geen rekening gehouden met eventuele speciale kortingen, bv. een fleetkorting. Voor de berekening van het voordeel doet u er dus geen profijt mee dat u goed onderhandelt over de prijs van uw wagen.

Toch kan een korting wel invloed hebben:

wanneer voor een promotieactie de catalogusprijs tijdelijk wordt verlaagd. In dat geval kan namelijk de standaardformule gewoon toegepast worden en wordt de (weliswaar verlaagde) catalogusprijs als uitgangspunt genomen.  Deze uitzondering geldt enkel als de constructeur/invoerder deze verlaagde prijs daadwerkelijk opneemt als catalogusprijs  en de prijs algemeen van toepassing is voor de verkoop aan particulieren;

wanneer de leverancier een optiepakket aanbiedt, dit is een pakket waarin verschillende opties samen worden aangeboden aan een lagere prijs dan de som van de prijzen van de opties afzonderlijk. Op deze manier krijgt u immers ook een korting. Deze korting wordt in rekening gebracht, op voorwaarde dat ook particulieren van dit optiepakket kunnen genieten. Als dat niet zo is, moeten voor de berekening van het voordeel de prijzen van de aparte opties geteld worden. Het moet bovendien gaan om een pakket zoals het werd samengesteld door de constructeur. Een optiepakket samengesteld door de lokale dealer, wordt als een echte korting beschouwd, en mag dus niet in rekening gebracht worden.

Tankkaarten en zelf betaalde brandstof

Als u alleen een tankkaart krijgt en geen auto, krijgt u een belastbaar voordeel ten belope van de brandstofkosten gemaakt voor privékilometers (privéverplaatsingen en woon-werkverkeer).

Als u  tankkaart en een wagen krijgt,  levert de tankkaart op zich  geen bijkomend belastbaar voordeel op. Als u een tankkaart heeft gekregen, maar toch een bijdrage moet doen in de brandstofkosten, geldt dit als eigen bijdrage, die u van het voordeel mag aftrekken.

Als u wel een wagen krijgt, maar geen tankkaart en u moet uw brandstofkosten voor privéverplaatsingen zelf betalen, mag u deze kosten niet als eigen bijdrage van het voordeel aftrekken.


 

Nieuws

De "Bijkluswet" maakt onbelast bijverdienen mogelijk. Dat kan voor werknemers die minstens 4/5 werken, voor zelfstandigen in hoofdberoep en voor gepensioneerden. Zolang de inkomsten binnen een vastgelegde limiet blijven, zijn er geen bijdragen of belastingen verschuldigd. Sinds 15 juli 2018 moeten de klussen worden aangegeven via de onlinedienst Bijklussen. De werking in een notendop.

Sinds 1 november 2018 maken we geen onderscheid meer tussen handelsvennootschappen en burgerlijke vennootschappen. Voortaan spreken we enkel over vennootschappen. Beoefenaars van vrije beroepen die een vennootschap oprichtten, kozen traditioneel voor een burgerlijke vennootschap. Dit burgerlijk karakter van de vennootschap staat vermeld in haar statuten. Moeten de burgerlijke vennootschappen hun statuten nu aanpassen?

Aan de vooravond van het nieuwe jaar, staan we even stil bij de verdere uitwerking van de taxshift en de hervorming van de vennootschapsbelasting.