Nogmaals over bedrijfswagens

Sinds de regering Di Rupo het systeem van de bedrijfswagens heeft gewijzigd, blijven er onduidelijkheden en discussies opduiken. De wetgever heeft al verschillende keren ingegrepen en ook de administratie heeft al meermaals van zich laten horen. Begin oktober kwam de fiscus nog maar eens op de proppen met een aanvulling op hun lijst van ‘frequently asked questions’. We lichten twee opvallende punten toe.

 Catalogusprijs: met of zonder kortingen?

De formule: catalogusprijs x CO2-percentage x 6/7 x leeftijdsfactor

De catalogusprijs wordt als uitgangspunt genomen bij de berekening van het voordeel van alle aard. Het gaan dan om de catalogusprijs op het moment van de levering.  Enkel als de leverancier een prijsgarantie geeft, wordt de catalogusprijs op het moment van de bestelling gebruikt.

Er wordt in principe geen rekening gehouden met eventuele speciale kortingen, bv. een fleetkorting. Voor de berekening van het voordeel doet u er dus geen profijt mee dat u goed onderhandelt over de prijs van uw wagen.

Toch kan een korting wel invloed hebben:

wanneer voor een promotieactie de catalogusprijs tijdelijk wordt verlaagd. In dat geval kan namelijk de standaardformule gewoon toegepast worden en wordt de (weliswaar verlaagde) catalogusprijs als uitgangspunt genomen.  Deze uitzondering geldt enkel als de constructeur/invoerder deze verlaagde prijs daadwerkelijk opneemt als catalogusprijs  en de prijs algemeen van toepassing is voor de verkoop aan particulieren;

wanneer de leverancier een optiepakket aanbiedt, dit is een pakket waarin verschillende opties samen worden aangeboden aan een lagere prijs dan de som van de prijzen van de opties afzonderlijk. Op deze manier krijgt u immers ook een korting. Deze korting wordt in rekening gebracht, op voorwaarde dat ook particulieren van dit optiepakket kunnen genieten. Als dat niet zo is, moeten voor de berekening van het voordeel de prijzen van de aparte opties geteld worden. Het moet bovendien gaan om een pakket zoals het werd samengesteld door de constructeur. Een optiepakket samengesteld door de lokale dealer, wordt als een echte korting beschouwd, en mag dus niet in rekening gebracht worden.

Tankkaarten en zelf betaalde brandstof

Als u alleen een tankkaart krijgt en geen auto, krijgt u een belastbaar voordeel ten belope van de brandstofkosten gemaakt voor privékilometers (privéverplaatsingen en woon-werkverkeer).

Als u  tankkaart en een wagen krijgt,  levert de tankkaart op zich  geen bijkomend belastbaar voordeel op. Als u een tankkaart heeft gekregen, maar toch een bijdrage moet doen in de brandstofkosten, geldt dit als eigen bijdrage, die u van het voordeel mag aftrekken.

Als u wel een wagen krijgt, maar geen tankkaart en u moet uw brandstofkosten voor privéverplaatsingen zelf betalen, mag u deze kosten niet als eigen bijdrage van het voordeel aftrekken.


 

Nieuws

Wie zijn (uit de hand gelopen) hobby in een zelfstandige activiteit omzet om de verliezen ervan te kunnen aftrekken van andere inkomsten, moet uitkijken. Via datamining haalt de fiscus ondernemingen die permanent verlies lijden eruit en wordt, na controle, het verlies van de activiteit op nul gezet. Nu zet de fiscus de aanval ook in op de btw-aftrek.

Bedrijven die hun werknemers meer opleidingsuren toekennen dan reglementair is vereist, genieten sinds 1 januari 2021 van een vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing. Als de werknemer gedurende een ononderbroken periode van 30 kalenderdagen minstens 10 dagen opleiding volgt op kosten van de werkgever, dan moet de werkgever een bedrag gelijk aan 11,75% van de bezoldiging van de betrokken werknemer niet doorstorten aan de Schatkist.

De heer X koopt een woning van vennootschap A. Zijn vader was aandeelhouder van A. Volgens de fiscus is de woning verkocht voor een prijs onder de werkelijke waarde. Daarom wil de fiscus het voordeel in hoofde van X belasten als een divers inkomen. De rechtbank van Brussel fluit de fiscus terug.